Nemcsak én, hanem olvasóim között is nagyon sokan vagytok (esetleg hamarosan lesztek) szülők, ezért időnként olyan írások is kerülnek a blogba, melyek a gyerekekről szólnak. A mai is egy ilyen. „A gyermekek értelmi fejlődésének alapja a mozgás! Minden gyermek mozgással kezdi megismerni azt a világot, amibe beleszületett. A mozgásélmények megdolgoztatják az agyi enzimeket. Az iskolai teljesítmény gondjai a szegényes mozgásra, érzelmi zavarra utalhatnak. Minden problémáért a mozgásos észlelés elmaradása a felelős.” Könyöködön jönnek ki ezek a mondatok? Már a csapból is ez folyik? A mozgásfejlesztéssel foglalkozó (szak)embereket kuruzslónak, pénzhajhásznak tartod? Ne tedd! Nem mondom, hogy fenntartás nélkül fogadj el mindent, amit én vagy más „hozzáértő” mond, de figyeld a gyereked és ha problémára gyanakszol, cselekedj! Neki teszel jót vele! Az alábbiakban álljon itt egy táblázat, ami megmutatja, ahogy 0-3 éves kor között milyen mérföldkövek várhatók gyermekednél mozgás, érzékelés és kommunikáció terén.
Életkor | Nagymozgások | Finommozgások | Érzékelés | Kommunikáció |
újszülött | Szimmetrikus, reflexek által kiváltott mozdulatok | éleslátás 20-30 cm távolságból, hallás, ízlelés, szaglás | sírás, arcmimika, ingerekre az egész testtel reagál | |
1. hónap | hasra fektetve fejét felemeli és oldalra fordítja | szemével rövid ideig tárgyakat fixál | arckifejezése már elárulja érzelmeit, rövid torokhangokat ad | |
2. hónap | hasra fektetve fejét 45 fokos szögben felemeli, rövid ideig megtartja | tárgyakat érintgeti | nagyobb tárgyakat 1 méter távolságból észrevesz, szemével követi, hang irányába fordul | száját formázza, figyel a beszélőre, mosolyog, emberi hanghoz hasonló magánhangzó szerű hangokat ad |
3. hónap | rendezettebb, akaratlagos mozgás | a tárgyakért kézzel nyúl, igyekszik megfogni, és szájához vinni őket | felfedezi a kezét, hosszasan nézegeti | gőgicsél (emberi magánhangzókat ejt), sírása egyre színesebb, kifejezőbb |
4. hónap | hasra fektetve fejét függőlegesen emelve tartja, felemelve testét egyenesen megtartja, oldalra fordul | tárgyért célzottan nyúl, öklében fogja és megtartja, szájába veszi, ujját, öklét szopja |
fejével a látott tárgy után fordul kedvenc zenéjét felismeri, figyel rá |
hangosan nevet, sikongat, hangjával játszik, gőgicsélése egyre színesebb |
5. hónap | hasra fordul, kezével támaszkodva mellkasát függőleges helyzetbe emelve nézeget, hátán fekve lábával löki magát | játékát már eldobni is képes, sőt visszakéri, hogy utána újra eldobhassa | anyját, apját és közvetlen gondozóit felismeri, egyértelműen örül, ha meglátja őket | nevére figyel, a tiszta magánhangzókat már néhány mássalhangzóval keverve gőgicsél |
6. hónap | felülve, kezével támaszkodva vagy megtámasztva biztosan ül, kúszni kezd | a tárgyakat már hüvelykujját és másik 4 ujját használva fogja | gagyog (magánhangzókat kapcsol mássalhangzókkal) | |
7. hónap | hasra- és visszafordul, majd ezt kombinálva gurul, így nagy távolságokra is eljut | két kézzel játszik, a játékot az egyikből a másikba átveszi | idegeneket megkülönbözteti, az ismétlődő összefüggéseket felismeri | szótagok utánzása: ba, te, ma, amelynek adekvát jelentése van |
8. hónap | önállóan felül, támasztás nélkül ül, mászik | egyszerre több tárggyal manipulál | idegenektől fél, „első szorongás” megjelenése | két szótagú szavakat használ: mama, pápá |
9. hónap | főleg mászik, de már kapaszkodva feláll, az állásból még nem, vagy csak nehezen tud leülni, inkább „lezuhan” a föld | két kezében tartott játékot összeütöget, tapsol | egyes tárgyaktól, szituációktól fél | hanghatásokat utánoz: berreg, sziszeg stb., egy-egy irányító szót megért, kérést teljesít |
10. hónap | oldalazva lépeget, lépcsőn mászik | utánozza anyja ismétlődő fej- és kézmozdulatait | szeme előtt elrejtett tárgyakat megkeres, személyes tárgyai helyét ismeri, megkeresi | a szótagok mellé jellemző kísérő kézmozdulatokat használ (pápá-t int) |
11. hónap | kapaszkodva lépeget, de fő közlekedési módja még a mászás | edényből tárgyakat rakosgat ki és be | testrészeit felismeri, kérésre maciján vagy anyján is megmutatja | „halandzsa” beszéd |
12. hónap | kapaszkodva lépeget, néhány lépést önállóan megtesz, álló helyzetből ügyesen leül | tárgyakat egymásba illeszt, a különböző játékokat csoportosítja | szívesen és gyakran veszi le ruháit, az öltözködésben is segít, önálló evéssel próbálkozik, kézzel már ügyesen eszik, válogat, kedvenc ételei vannak |
tiszta szótagokat mond, majd szavakká kezdi összeilleszteni őket jól ismeri a „nem szabad” fogalmát, de újra és újra megpróbálja |
13-15. hónap | önállóan, tökéletesen jár, a mászást abbahagyja | megjelenik a domináns kézhasználat | ||
16-18. hónap | fut, lépcsőn felfelé kapaszkodva, utánlépéssel jár | kockákat, korongokat egymásra tesz, függőleges vonalakat firkál | szókincse 10 szó, egy-egy szóval fejezi ki egész mondanivalóját | |
19-24. hónap | rohangászik, lépcsőn lefelé kapaszkodva, utánlépéssel jár | épít, rombol, utánoz, egyszerű játékokat szétszed, kört firkál | „én akarom” korszak, dackorszak önállóan, tisztán eszik | egyszerű mondatokat mond |
25-36. hónap | váltott lábbal közlekedik a lépcsőn | fáradhatatlan játék, alkotás, „pont-pont, vesszőcske” rajzok | szükségleteit utólag, majd előre jelzi, nemi hovatartozás | összetett mondatokban, folyamatosan beszél |
Forrás: www.mozgasfejlodes.hu és www.fogyizo.hu